Tegur Biar Bertempat...

balik sat tadi dari Mid Valley...
ramai nye manusia tunggu train...
train datang jap g confirm tak dapat naik...
memang dah boleh agak dah...
hmmm...memang confirm...
sekali yang datang train 3 koc...

aku terus berundur kebelakang & cari tempat duduk...
untuk tunggu train seterusnya...
yang dijangka akan tiba 15 minit lagi...
tak sampai 10 minit train seterusnya tu pun tiba...
yeeehooo...dapat naik train 6 koc...
best best best bole tidur...
dapat tempat duduk satu seat bahagian oku...hehehe
tak pe lah bkn ada orang oku yang naik sekali tadi...
kalau ade kang aku bangun bagi lah tempat tu kat orang oku tu =)...

nampak nye aku dah tersilap pilih tempat daaaarrrr...ade sorang pakcik ni duduk bertentangan dengan aku...di bahagian 3 seat..
hmmm pakcik ni tak reti baca or buta warna ke...
tempat yang dia duduk tu kan dalam koc wanita...
dalam pada aku tengah mencari lagu dari kumpulan Noah...
datang 1 couple ni...
yang perempuan duduk sebelah pakcik tu...
yang lelaki duduk atas lantai...
ok mamat ni paham bahasa gak lah kn...
sebab tempat duduk yang ada diberi keutamaan pada wanita...

punya lah rancak couple ni dok berborak & bergurau...
tiba tiba pakcik tu bole lah pulak sergah couple ni...
kuat lak tu suara dia...
pakcik: awk berdua ni dah kahwin ke?
yang mamat tu jawab belum...
pakcik: kalau belum mana boleh pegang pegang (bukan nya mamat tu meraba raba perempuan tu pun...mamat tu tepis tangan minah tu & minah tu membalas balik)...haram tu (makin kuat lah pulak dia bersuara pakcik ni...wah! nak jadi ustaz halal haram plak dalam train ni...) awak tu (sambil menunding jari telunjuk ke muka budak perempuan di sebelah dia...aku curi curi pandang gak gelagat couple tu...) perempuan pakai tudung pulak tu...malu lah sikit...esok dah kahwin tah jadi ape nanti (wah wah wah! ni dah lancau sangat mulut orang tua ni)...ni tah sembahyang ke tidak...sembahyang tak...? (tempek nya pakcik tu pada couple tu...)
diorang berdua terus membatu kan diri...
angguk pun tidak...
menggeleng pun tidak...
bersuara pun tidak...

aku yang dari tadi dok tengok video klip kumpulan Noah...
cuba kuatkan lagi volume headphone aku...
ceaaah...dah habis maximum volume yang aku pasang...
tapi masih gak boleh dengar suara pakcik tu...

Subhanallah...kenapa lah pakcik tu nak menegur dengan cara kasar & kurang sopan macam tu...
pakcik tu sedar tak yang dia pun buat salah...duduk dalam koc wanita...dah tu mata dok liar memandang perempuan...baik sangat lah tu perangai dia...
tak jaga pandangan tapi mulut sibuk nak nasihat kan orang...

nak tegur kesilapan orang lain pun lihat dulu diri tu...
tegur lah cara baik...
guna bahasa yang sopan...

kenapa lah aku di ketemukan dengan situasi macam ni dalam train malam ni...terbantut niat nak tidur aku tadi...

mesti couple tu segan gila dengan aku yang duduk mengadap diorang...jangan segan segan...akak ni very open minded...
cuma nasihat akak 1 aja bila di tempat awam jaga lah kelakuan tu...hormat orang sekeliling kita...

*peace*

Comments

  1. mmm itu lah, yg couple tu pun jgn la dok tepis tampar tepis tampar...mcm ngade2 ler pulak.pakcik tu tegur betul cuma cara je yg xkena..mmm :/

    ReplyDelete
  2. pakcik tu pun mcm tak pnah muda...
    nasib baik lah mlm smlm sye tgh demam klau tak...
    sye plak yg sergah dia...
    gheeee ;P

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts