Kerja...Demam...Mimpi

semalam aku dapat selesaikan 'slide presentation' untuk hari ini pada masa yang tak dijangka...
hehehe...mungkin marah & geram punye pasal kerja pun siap cepat aja...
pelik kan selalunya bila tengah marah apa kerja yang kita buat semua tak menjadi & jadi lambat...
ada hikmah tu...hehehe

semalam yang buat aku marah & geram sebab si Rashid (kekasih hati boss aku) ada kat ofis...
katanya tengah cuti untuk ambik exam...
hmmm course apa lah dia ambik kali ni...
duit orang tua tu gak lah menjadi sasaran dia...
nanti bila dah sukses...
ditinggalnya lagi boss aku tu...
sakit lagi lah orang tua tu...
aku gak lah yang kena jadi counselor a.k.a Dr. penenang jiwa...ahaksss
bila lah agaknya Rashid tu nak bertaubat...

disebabkan dia ada kat ofis lah boss aku buat kerja lambat...
aku juga lah yang menjadi mangsa keadaan...

semalam start buat slide pun dah dekat kul 4pm...
sebelum tu aku dah gelisah tak tentu hala dah...
Che Lan awal awal dah cakap pukul 6pm tepat dia akan cabut...
hiissssh tak membantu langsung lah Che Lan ni...
bila lah boss nak start buat selection  images untuk mood board ni...
aku dah tak bole tunggu so aku buat cara aku...
nasib lah kan...
tak kan nak berdua duaan dengan boss sampai tengah malam dalam ofis ni...
walaupun dia tak ada nafsu pada orang perempuan tapi...
tak moh tak moh tak moh...

aku buat apa yang aku rasa memenuhi citarasa dia...
senang cerita...
aku siap semua images masuk dalam powerpoint...
lepas tu bagi dia tengok...
yang mana tak betul aku betulkan on the spot..
so cara ni lah aja yang aku rasa dapat menjimatkan masa...
dan aku boleh balik cepat...tak perlu tunggu sampai tengah malam baru nak siap...

ini lah hasil nya...

alhamdulillah pukul 7pm semua siap...
boss request slide tu buat hard copy 7 sets...
7.30pm semua settle...
aku & boss pun balik...
cepat kan...
dari tunggu boss bagi info 100% memang lah lama nak siapkan kerja...
(apa apa pun Good Luck to my boss for the presentation...hope we make it)

dalam train aku dah mula rasa penat sangat...
jadinya aku tertidur dalam train...
jarang aku tidur dalam train waktu balik kerja...
biasa pagi ajalah nak pergi kerja aku akan tidur dalam train...hehehe

lepas station Serdang...
mak aku call...bagi tahu anak bujang aku demam panas...
"yer mak...sampai umah nanti izan bawak Maman pergi jumpa doktor...dia dah makan malam ke belum tu..."
"entah lah...dengan Ateh dia...tak tahu lah Ateh dia bagi makan ke tak...mak kat surau ni...izan dah sampai mane?" tanya mak aku...
"izan dah nak sampai Kajang dah ni...jap lagi sampai lah," lemah aja suara aku...
makin lemah badan aku rasa...
mana tak nya dapat berita anak demam panas...

sampai rumah aku tengok Maman terbaring kat ruang tamu sambil mengerang...
aku rasa badan dia...mak aik panasnya...
"Aida...Maman dah makan malam ke belum?"
"Belum lagi...abah tak balik pun lepas Maghrib tadi...dia pun tidur aja,"
(adusss...dah tau budak ni tak sihat bagi lah dia makan dulu...tak pun suruh dia makan apa apa ke alas perut...tak pe  lah izan jangan mengeluh...sabar aje lah)

aku terus kejut Maman ajak dia pergi doktor...
aku tengok jam...
lagi sejam klinik nak tutup...
harap harap sempat lah bawak dia jumpa doktor...

dalam kereta aku tanya Maman kenapa dia tak makan malam lagi...
"Maman nak tunggu mummy balik baru makan..."
"kan mummy dah bagi tahu pagi tadi mummy balik lambat hari ni...Maman kan tak sihat...perut jangan biar kosong sayang nanti lagi teruk jadinya..."
"tapi Maman rasa mummy balik awal hari ni...betul kan Maman rasa?"
wow anak aku sorang ni boleh jadi ahli nujum lah pulak...
"Maman nak makan apa apa tak...mummy belikan...alas perut tu sebelum jumpa doktor..."
"tak nak lah mummy...kepala Maman sakit sangat ni..."

doktor bagi anak aku MC sampai hari Jumaat...
wow lama nya cuti budak ni...
anak aku cuma kena tonsil sebab tu badan dia panas sangat... 

balik jumpa doktor aku belikan dia calsium...
itu aja lah yang dia bole nak makan buat masa ni...
janji nanti nak makan ubat perut tak kosong...

balik rumah lepas makan & bagi dia makan ubat...
tak sampai seminit dia muntah pulak...
habis semua calsium & ubat yang dia makan keluar balik...
lepas tu aku tengok badan dia mengigil...
aku peluk dia & gosok gosok badan dia...
"Maman sejuk ke sayang..."
"tak pun...kepala Maman sakit aja..."
mujur ada cool fever dalam peti ais...
aku tampalkan kat dahi dia pastu suruh dia masuk bilik tidur...
sementara tu aku lap muntah dia kat lantai & terkena sikit kat carpet meja makan...
sorry yer mak...

selesai lap lantai...kemas dapur sikit aku pun masuk bilik...
luruh hati aku bila tengok anak aku ni tak sihat...

kesyian dia...
 lepas mandi aku dah tak bole nak pikir apa apa terus tidur...

dalam keadaan penat tu boleh la pulak aku bermimpi...
situasi: di sebuah gedung membeli belah...sama ada Tesco atau Carrefor...tak pasti sangat...

aku nampak Pak Itam aku tapi Mak Itam tak nampak pulak...
aku ada betul betul depan Pak Itam...
pelik sebab Pak Itam tak nampak pun aku...
aku dekat kan lagi diri aku dengan dia...
tiba tiba Pak Itam bertukar orang lain...
aku tank kenal orang tu...
aku terus mencari Pak Itam aku...
tapi tak jumpa juga...
Pak Itam masa tu nampak sihat...
jalan macam biasa tak pakai tongkat pun...(dua hari lepas aku call Mak Itam tanya kan Pak Itam macam mane lepas keluar hospital...Mak Itam cakap macam tu lah bukan boleh nak duduk diam, tapi jalan kena bertongkat lah...)

dalam pada aku tercari cari Pak Itam aku...
aku bertembung dengan...
eh eh abang Sam (dari kumpulan Metalasia...kenalan hubby)...
dia menyapa aku...tanya macam mana sekarang ni...masih lagi ke...
aku cakap masih lagi..."sakit kot abangg Sam...tergantung gantung ni..."
dia senyum aja..."sabar lah izan...in sya allah akan selesai juga..."

lepas tu aku terjumpa pula kawan sekolah rendah aku...Dini
kita orang berpeluk pelukan gembira sangat dapat jumpa...
lama kot tak jumpa..selalu jumpa pun dalam FB je...=P

tiba tiba Dini ajak aku pergi satu tempat...
belakang gedung membeli belah tu ada jalan menghala ke gate kecil yang ala ala dah nak roboh...
jadi aku tengok Dini menyelit celah celah gate tu...
"cepat lah izan...asal tercegat je kat situ..."
"Dini kita nak pergi mana ni...luar tu kan curam penuh dengan batu batu besar & tajam...bawah nya ada anak sungai...ko nak bawak aku g mana ni..."
"jom lah...pergi tempat lepak kita orang..."
kita orang...dalam pada tu aku nampak abang Sam pun menuju tempat tu...
nak tak nak aku ikut juga lah...

agak jauh juga aku berjalan menuruti laluan berbatu batu tu...
akhirnya aku sampai ke satu tempat & ada satu kabin disitu yang keliling nya tingkap kaca...
cabin tu berbentuk empat segi tepat...
memang macam kotak lah...

Dini jemput aku masuk...
yang ada dalam kabin tu selain aku, Dini, abang Sam, seorang lagi perempuan yang aku tak kenal rupa dia, ok jangan gelak kalau aku kata Amir Jahari pun ada...penyanyi lagu Penghibur Jalanan...gheeee  (ni apa hal Amir Jahari bole masuk dalam mimpi aku ni...kalau Anuar Zain tak pe lah juga kan...hehehe)
dan seorang lagi budak lelaki aku rasa dalam usia pertengahan 20-an...pun aku tak kenal siapa dia ni...
dalam kabin tu cuma ada satu ruang sahaja...tak ada bilik...bilik air pun tak ada...
kalau nak ke bilik air kena pergi restaurant kat sebelah aja dengan kabin tu...

dalam tu kita orang berborak borak tentang kehidupan masing masing...
tiba tiba Dini berkelakuan lain macam aja...
dia berlari ke arah pintu...(cuma ada satu je pun pintu)
terus buka pintu dan ambil dahan kayu yang ada kat luar tu...
peluk dahan tu sambil menangis & sekali sekala ketawa...
aku pergi dapat kan Dini...
"Dini kenapa ni...ko ok tak?"
soalan aku tak dijawabnya...
tiba tiba perempuan yang aku tak kenali itu datang kearah aku...
"Dini risaukan anak dia...tapi dia tak dapat nak dekat dengan anak dia..." (Dini ni baru aja melahirkan anak, kalau tak silap aku dua bulan lepas...ini yang reality bukan dalam mimpi)
aku serius tak faham maksud kata kata perempuan tu...
abang Sam nampak dahi aku berkerut kerut...
"Izan...kita kat sini semua sama dan kita tak sama dengan orang orang yang ada kat luar sana..."
"Izan tak faham lah abang Sam...apa semua ni..."

tiba tiba ramai aja orang kat luar kabin tu...
dok berpusu pusu tengok kami semua yang ada kat dalam kabin tu...
tapi abang Sam kata..."kita aja yang boleh nampak diorang...diorang semua tak boleh nampak kita...kecuali mereka yang istimewa.."
haaaa...lagi lah aku tak faham...
abang Sam hanya tersenyum aja...

"mummy mummy..."
haaa tu suara budak...siapa pula yang cari mummy dia...
aku pandang Dini...dia masih lagi memeluk dahan kayu tu sambil bercakap dengan dahan tu...
"mummy mummy mummy...'
tiba tiba aku terjaga...
tengok anak aku, Maman dok tepuk tepuk lengan aku...
eh Ya Allah anak aku...
"kenapa sayang..."
"kepala Maman sakit lagi lah mummy..."
aku rasa badan dia...Ya Allah panas nyeeerrrrrr...
aku tengok jam dah pukul 3am...
masa untuk bagi dia makan ubat...doktor dah pesan setiap 5jam sekali kena bagi dia ubat demam...
"Maman kita masuk ubat bontut yer...badan Maman ni panas sangat...cool fever pun dah jadi hot fever dah ni..."
"tak nak lah mummy..." dah mula nak menangis dah...
ish anak lelaki mana boleh menangis lah...
"yer lah...kita makan ubat aja yer...mummy ganti cool fever tu sekali..."

aku tengok jam dah kul 3.30am...
nak tidur balik dah tak boleh...
nak solat & baca quran tak boleh...tengah 'keuzuran' (gheeeeee)
aku masih teringat kan mimpi aku tu...
apa yer maksud mimpi tu...?

pagi pergi kerja macam biasa...
aku kejutkan Maman suruh dia tidur kat bawah senang nanti Pah & Tok nak jaga dia & bagi dia makan ubat...
kakak buat muka...sebab jeles tengok adik dia tak sekolah hari ni...
princess embab mummy ni kuat sangat cemburu dia...kenapa ek...?


*pukul 11am tadi boss call kata presentation dah settle & we are in good track...it is a credit for you my darling...Dato Sri love it...waaaaahhhhhhh bravoooo!!! =P)



*salam*

Comments

Popular Posts