Mimpi 3 Jejaka...

gheeee...
http://cache.desktopnexus.com/thumbnails/1240304-bigthumbnail.jpg
kenyit mata sikit hampy...alala tomey yer dia








 



baca tajuk n3 ni mesti ada yang membacanya dah fikir yang bukan bukan kan...
heeeyyy....
betul tak...
betul tak...
......haaaaa
ala ngaku je lah...

tak baik tau fikir negatif...
....

OK lah let me story mory...hehehe

mimpi aku malam tadi pelik lah rasanya...
aku di datangi oleh 3 orang jejaka...
rupa aku tak berapa nak nampak...
jadi aku tak tau lah siapakah 3 orang lelaki itu...

tempat...di sebuah kawasan tanah lapang yang cuma ada pokok pokok renek...
suasana hijau & segar & pasir yang berkilau...
angin pun sepoi sepoi bahasa gitu...hehehe

aku pulak duduk di atas buaian masa tu di bawah sepohon pokok yang rendang & agak besar & tinggi lah (melayan perasaan lah tu kononnya...hehehe)
tiba tiba aku nampak 3 orang jejaka datang berjalan kearah aku...
jeng...jeng..jeng...

kenapa lah dalam mimpi susah betul nak nampak rauk wajah orang tu dengan jelas...
isshhh...
jejaka 3 orang tu berhenti berjalan dengan jarak antara aku dengan meraka lebih kurang 1 meter...
aku masih tak dapat nak tengok wajah mereka dengan jelas...
tapi aku nampak mereka tersenyum aja...
salah seorang dari mereka...yang berada di tengah (aku bagi gelaran jejaka A) berkata,
"air yang tenang jangan di sangka tiada buaya..."
eeek...aku cuma mendengar sambil megerutkan dahi...tak membalas pun kata kata dia...
jejaka kedua yang berdiri disebelah kanan aku (jejaka B) pula berkata,
"umpama memerah nyiur, santan diambil hampas dibuang..."
loh...ni apa pulak maksudnya...
jejaka ketiga yang berdiri disebelah kiri aku (jejaka C) pula hanya tersenyum menampak kan gigi nya...
aku membulatkan mata aku menanti kata kata yang akan di tuturkan...
jejaka C hanya menenung mata aku...
akhirnya dia bersuara...
"mabuk di enggang lalu...manusia punya asa, Tuhan punya kuasa..."
haaaa...apa ni...aku betul betul tak faham...
lalu aku turun dari buaian dengan hajat ingin bertanya maksud tutur kata mereka bertiga...
sebaik aku jejak kan kaki aku ke tanah...
tiba tiba angin tiup kuat & 'poof'....
3 orang jejaka itu pun hilang...
lah tak sempat nak tanya kot...

kemudian aku terkejut lalu terus terjaga...
sebab tiba tiba dengar orang mengaji...
sapa pulak yang mengaji tu...
merdu pulak tu suara nya...
meremang gak lah bulu roma aku tiba tiba...

heeeeheee....
sekali 'alarm hp' aku daaaaa...
tengok jam dah kul 5 pagi...
ok mandi...siap siap...pakai telekung...duduk atas sejadah...menanti azan subuh...
sementara tunggu azan subuh aku dok teringatkan peribahasa dalam mimpi aku tu...
termenung seketika (chesss...time macam ni lah patutnya baca quran...apa nak jadi dengan aku ni ek)

puas gak aku dok fikirkan...
sampai ofis 8.15 pagi, aku terus google maksud peribahasa tu;
(sebelum mulakan kerja curi masa lah kejap kan...)

1. air yang tenang jangan di sangka tiada buaya
     maksud: orang yang diam jangan disangka pengecut.
(aku kah...pendiam ke diri ku ini...hmmmm)

2. umpama memerah nyiur, santan diambil hampas dibuang
     maksud: mendengar nasihat orang, pilihlah yang baik dan buanglah yang buruk.

3. mabuk di enggang lalu
     maksud: sangat tertarik hatinya kepada orang yang belum dikenal.
(heeeek....siapa siapa siapa...siapa yang tertarik & siapa orang yang belum dikenali tu...wooo besaq nye 'queation mark' kat kepala ni...hehehe)


4. manusia punya asa, Tuhan punya kuasa
     maksud: manusia hanya boleh berharap, tetapi Tuhan berkuasa berbuat sesuatu yang dikehendakinya.


*jadinya aku masih tak tau apa maksud mimpi aku malam tadi...siapa 3 orang jejaka itu...kenapa dia hadir dalam mimpi aku hanya untuk beri peribahasa ni kat aku*


*salam*

Comments

  1. petunjuk and pedoman tuk izzan tu....hanya izzan jer mampu mentafsir maksud mimpi tu....

    ReplyDelete
  2. Amat menarik mimpi mu....apa yg boleh tuan hamba bgtahu....ialah jgn terlalu memikirkn sbb ilham utk jawapn mimpi diri mu akn tiba...cayalh

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts